تبعات آشوب های خیابانی آمریکا برای جمهوری خواهان چه خواهد بود؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

تبعات آشوب های خیابانی آمریکا برای جمهوری خواهان چه خواهد بود؟

ترامپ با این رفتار خود هم انتخابات را باخت و هم سنا را از دست داد و شاید تا مدت ها چنین اتفاقی در این کشور نیفتد حزب دموکرات امروز، نمایندگان مجلس و سنا و ریاست جمهوری را در دست دارد. این شکست بزرگی برای جمهوری خواهان است. هم جمهوری خواهان از وجود ترامپ لطمه بزرگی خوردند و هم اعتبار و حیثیت آمریکا در جهان لکه دار شد.
رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 14
کد خبر: ۷۳۸۹۸

تبعات آشوب های خیابانی آمریکا برای جمهوری خواهان چه خواهد بود؟

 

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره آشوب امریکا و اینکه ایا قابل پیش بینی بود گفت: تا چند سال پیش چنین اتفاقی قابل پیش بینی نبود. آمریکا مدعی دموکراسی بالایی در کشورش بود. معمولا نتایج انتخابات ریاست جمهوری تا به این حد به بحران کشیده نمی شد. چند چیز عامل بوجود آمدن این مساله بود یکی از آنها به ساختار انتخاباتی در آمریکا بر می گردد که کمی پیچیده است و دارای ابهام در برخی مراحل است و شاید این ساختار آراء که به شکل الکترال جمع می شود به معنای دموکراسی و هر نفر یک رای متناقض باشد. نباشد. به این معنا که شاید در این سیستم انتخاباتی فردی در میان مردم رای بیشتری آورده باشد ولی آرا الکترال ایالت ها به ضرر او تمام شود و رقیب او برنده انتخابات شود. این به خاطر سیستمی است که به این صورت تعریف شده و وقتی در هر ایالتی دو رقیب با هم به رقابت می پردازند ملاک فقط برتری آرا برای فردی است که کل آراء الکترال به او تعلق دارد. ولی میزان تفاوت آراء چندان تعیین کننده نیست. همچنین شیوه هایی که برای رای گیری پیش بینی شده است برخی زودتر اقدام می کنند و برخی آرا پستی است و برخی حضوری ارسال می شود و این خود مشکل ایجاد می کند و به شائبه تخلف دامن می زند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: جدای از این ساختار تعریف شده مشکل دوم شخصیت فردی آقای ترامپ در انتخابات است که شاید در طول چهار سال گذشته همین شخصیت که کاملا متفاوت بود و رفتاری غیر منطقی از خود نشان می داد مسائل مختلفی ایجاد کرده بود که در نهایت این ویژگی های شخصیتی ایشان در انتخابات هم خودش را نشان داد. شاید آقای ترامپ به دلیل ویژگی هایی که از کودکی داشته دارای دو ویژگی خاص تاجر مسلک بودن است و به هیچ وجه نمی تواند باخت را بپذیرد و این شیوه را به عنوان یک رویه در زندگی خود دنبال کرده است و همواره به هر قیمتی به دنبال برد است که این شیوه در تبلیغ انتخاباتی او در چهار سال گذشته کاملا مشهود بود و گفته می شد تامین منافع آمریکا به هر قیمتی حتی اگر به بحران های محیط زیستی و آب و هوایی دامن بزند یا به چهار چوب ناتو صدمه بزند. در مورد برجام هم دیدیم که می گفت برجام معامله خوبی نیست و به همین دلیل از برجام خارج شد. این رفتار به قیمت بی اعتبار کردن آمریکا و اینکه به تعهدات خود پایبند نیست تمام شد.

 

وی تصریح کرد: عدم آمادگی در پذیرش شکست تاثیر خود را در نتیجه انتخابات نشان داد و او تا آخرین لحظه در جمع هواداران خود ادعای تقلب را مطرح کرده است و هواداران خود را به آمدن به خیابان ها تشویق کرد و آن حادثه تاسف برانگیز پیش آمد و با هجوم هواداران او به کنگره صحنه های زشتی بوجود آمدند و چند نفر در این ماجرا کشته شدند. نکته دیگری که همواره در رفتار و شخصیت ترامپ مشاهده کرده ایم برخورد او با رسانه ها بود. او یاد گرفته بود که باید با رسانه ها برخورد کند و به آنها اعتنا نکند. شبکه های خبری معروف آمریکا را فیک نیوز می خواند و با آنها برخورد می کرد. تاکیدی که ترامپ در این رفتار خود داشت جامعه آمریکا را به سمت دو قطبی بودن کشید. آقای بایدن و تیم او سعی کردند در این شرایط پیش آمده از آرا رنگین پوستان و مهاجران استفاده کنند و این دو گروه در مقابل هم ایستادند.

 

مهمانپرست در پاسخ به این سوال، به نظر می رسد در این شرایط حزب جمهوری خواه ضربه محکمی خورد. گفت: این حزب به این دلیل که از فردی با ویژگی های شخصیتی آقای ترامپ حمایت کرده است و چهار سال دولت را در اختیار او گذاشته است لطمه دیدند حتی بحث استیضاح ایشان پیش آمد و دولت طبق الحاقیه 25 قانون اساسی آمریکا می تواند او را برکنار کند و معاون او را برای جانشینی منصوب کند این ها همه ضربات سختی بودند. ترامپ با این رفتار خود هم انتخابات را باخت و هم سنا را از دست داد و شاید تا مدت ها چنین اتفاقی در این کشور نیفتد حزب دموکرات امروز، نمایندگان مجلس و سنا و ریاست جمهوری را در دست دارد. این شکست بزرگی برای جمهوری خواهان است. هم جمهوری خواهان از وجود ترامپ لطمه بزرگی خوردند و هم اعتبار و حیثیت آمریکا در جهان لکه دار شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش، شاهد استعفا در تیم ترامپ هستیم این برنامه تا کجا ادامه خواهد داشت؟ تاکید کرد: تحریک کردن هواداران برای حضور در خیابان ها و رفتن به کنگره و اعتراض که به ورود معترضان به کنگره انجامید و اموال کنگره به سرقت رفت و به مرگ چند نفر انجامید که رفتاری بسیار زشت بود و برخی از اعضای کابینه ترامپ خجالت زده هستند و می خواهند از رفتاری که او در روزهای آخر داشت اعلام برائت کنند تا لطمات سیاسی وارد شده به ترامپ دامن آنها را نگیرد و به نوعی با این استعفا رفتار ترامپ را محکوم می کنند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار